Sunday, June 16, 2013

:: Kedai Mee Tarik Cina Muslim

Walaupun entry Guilin aku belum habis dan frankly aku tak tahu akan habis ke tak, tapi oleh kerana aku tengah stress disebabkan next week aku ada 2 project presentation dan 2 final test dalam masa 2 hari, so ini je perkara yang boleh menghilangkan stress aku.

Makan

So far aku rasa aku tak pernah berkira pasal makan. Kalau aku rasa makanan tu menyelerakan walaupun hanya tengok gambar, aku sanggup akan redah lautan api untuk menerai. Kalau sedap proceed, tak sedap boikot. Simple. Plus, aku ada geng try yang cukup supportive. Baik dari segi transport mahupun duit yakni kekadang dia akan dahulukan pastu aku akan buat-buat luper..haha.. *harap dia tak baca entry nih!

Sekarang aku sangat jaki dengan Groupon, Milkadeals, Dealmates, LivingSocial etc. Diorang memang betul-betul spoil diet aku dengan promote gambar makanan yang menjahanamkan perut kempis nih. Akibatnya, tetiap bulan aku akan ada beli kupon makanan! Demm! 

Okeh, dah larik jauh dari tajuk.

Kedai Mee Tarik ni menjadi salah satu poojaan aku buat masa ni. Start try di Shenzhen last year, masa outstation dengan bos selepas disindir dengan ayat.. 'Ape khelass datang China jauh-jauh tak try mee tarik & kambeng!'. 

So disebabkan dia yang provoke aku, maka dia kena belanja lahh. Dan bila bos belanja, haruslaa choba di Restoran Muslim paling mahal! Bos aku panggil kedai Cina Yunan, sebab katernya yang kedai jual Mee Tarik ni biasanya Cina dari sana. Shenzhen ni pulak dengan bos dan opis aku adalah bak rumah ke 2. Tetiap bulan ader je turun sini. So, aku bajet tak lama nanti bos aku pulak yang akan bukak mee tarik kat Malaysia kott..

Then itu laa 1st time aku try sebab masa pergi sana dengan GBS, kitorg still ada perasaan takut-takut & was-was bila lalu depan kedai mee tarik yang tengah ditarik sebelah kedai jual vavi gantung.

So, masa dengan bos, aku malu-malu kucing order mee tarik. Mak aii..bestt! Bos aku blasah mutton stick dan adik beradik kambing je. Memandangkan aku tak kawan dengan kambing, so feveret aku hanyalah dengan yang berasaskan ayam & daging je. Tapi majoriti yang aku kenal cakap, kambing kat China adalah best. Member aku yang tak makan kambing pun tetiba kat China diorang try dan terus jadi feveret. So far, aku still tak tergugat dengan janggut kambing tu.

Kat Malaysia, bila aku tau ada kedai Mee Tarik Warisan Asli Hassan kat Sg Besi ni, mata aku terus jadi blink-blink. Aku dah makan kat sini.. 1,2,3,4,5 kali je. Dengan kelompok manusia berlainan. Adehh, best nya.. Apekemende diorang letak aa? Even kalau makan nasik kat sini pun ada rasa lain dengan rasa ayam, daging nya. 

Ini version kedai mee tarik kat Sg Besi




Ni version Guilin






Version Shenzhen aku tak ambik sebab takut kena sound mental dengan bos. Okeh, food psychology aku berjaya. Mood assignment aku dah datang! Selamat menjamu mata... :-)

7 comments:

  1. wowww.. all the food drooling lahh.. sud try nanti..

    ReplyDelete
  2. orang bukit rimau ajok g makang2. rindu katanya.... moh kite!

    err.. sebelum tu bila free???

    ReplyDelete
  3. Bile tu PM? Sabtu full..ahad ader peksa..smpai tghari kot..so whenn?

    ReplyDelete
  4. ahaha...aku yang tengok pun macam sekarang jugak nak pergi makan dekat mee tarik sg. besi tu...stress! bila la nak kurus camni...

    ReplyDelete
  5. Orga..kalau pergi..sila tapau utk kitorg ye...

    Urghh..mengidam lg nih!

    ReplyDelete