Wednesday, May 23, 2012

:: Discover The Rich Cultural & Natural Heritage Part 2 - Brunei

Hari ni bangun pukul 8. Kat sini pukul 8 sama je dengan pukul 7 di Semenanjung. Subuh pun masuk pukul 4.40 pagi. Pukul 6 dah cerah terang benderang dah.

Kami breakfast nasik lemak di Jalan Masjid yang terletak di area belakang Minda Guesthouse ni. Menurut makcik laundry yang ramah tamah, nasik lemaknya sedap. Popular jugak lah. Tapi bagi aku boleh laa, aku tak cakap tak sedap, tapi aku lagi prefer nasik lemak daun pisang harga singgit. Bagi aku yang tu lagi harum wangi baunya.

- Minda Guesthouse terletak di sblh Kedai laundry kepunyaan auntie yg sgt ramah tamah. Tapi lupa dah namanya
Settle breakfast, sempat sembang-sembang jap ngan makcik laundry..then set GPS untuk ke target destination. Sg Tujuh Border Checkpoint. Kami nak ke Brunei! Wah..aku dah target nak ambik gambo Istana Nurul Iman. Sejak kecik duk hantar kad raya kat Sultan Brunei (cerita benar), aku nak tengok gak camner rupa pagar Istana tu. Nak tengok Istana sah-sah takkan dapat kan, lainlah kalau aku kerja kat situ. So harapan aku memang tak tinggi pun, cukup sekadar ambik gambar pagar je. Thats it!


Actually, ada 2 laluan untuk ke sempadan Miri-Brunei. Laluan pertama melalui pekan Lutong ke Kuala Baram terus ke Sungai Tujuh. Kami pilih yang kedua iaitu melalui Pujut, dekat sket.

Urusan di checkpoint tak lama, kejap je. Cuma masa tu satu je kaunter yang bukak. Keretanya berderet. Aku pun tak tau apa motif, nak kata takder staff, ada je aku tengok. Abang kastam yang tengah tekun mengecop kat kaunter tu masam je. Stress kot sebab dia sorang yang jaga hari ni.

- Beratur tunggu giliran -
Melepasi kastam Malaysia, lalu satu lagi checkpoint iaitu kastam Brunei. Sebelum tu kalau sesiapa yang nak bawak masuk kereta, kena isi form khas untuk ditunjukkan di kaunter masuk. Just tunjuk je, tak payah bercerita panjang either cerita ko naik kereta saper, ko sewa berapa..no need!

- See..rilek je kastam Brunei tunggu org masuk -
- Rezeki dapat jumpa banyak awan nano trip nih -
- Minyak tengah diproses (aku agak laa) -
Selepas melalui kedua-dua checkpoint, kami terus bergerak & dalam lebih kurang 30 minit jugak lah, kami sampai ke Oil & Gas Discovery Centre (OGDC) yang terletak di Seria iaitu di tengah jalan untuk ke Bandar Seri Begawan. Sebelum tu, kena bayar tol dulu sebanyak RM10 selepas selamat melepasi kastam Brunei.

OGDC ni sebenarnya macam Petrosains KLCC tu lah. Ia dibuka oleh Tuanku Sultan tahun 2002 untuk educate pengunjung betapa perlunya menghargai minyak yang menjadi strong supporter untuk ekonomi Negara Brunei nih. Tapi sini best, aku suka! Banyak peralatan yang kitorang boleh cuba tanpa sedar diri menda yang dicuba tu sesuai untuk budak-budak sekolah je.

- Oil & gas Discovery Centre -
- Manusia-manusia jakun sedang ambik feel merasa Tornado dengan gembiranya -
Tapi satu yang paling aku suka kat sini ialah Mindball. Mindball ni adalah satu system untuk tunjukkan bagaimana brain activity kita berlaku dengan hanya fokus pada sebijik bola. So apa lagi, kitorg lawan sesama sendiri laa cuba gerakkan bola tu pakai minda. Memang best! Aku rasa macam tengah buat silap mata je.

- Ujikaji sedang dijalankan. Siapa yang paling cool! -
Tetiba bila aku tenung bola tu, dia gerak kearah aku tanpa aku buat paper. Graf di komputer pulak akan tunjukkan keadaan pergerakan otak kita masa tu. Bola tu akan bergerak ke arah siapa yang boleh kontrol mindanya jadi paling tenang. Memang magic! Eh tapi jangan kutuk ye, aku tau aku jakun. Tapi memang aku tak pernah cuba pun mende-mende magic ni gini!

- Now you see.. now you don't !! -
Habis pusing-pusing buat lawatan sambil belajar, kami beransur ke Bandar Seri Begawan. Masa tu dah tengahari, perut pun lapar. Plan nak merasa ambuyat kat sebuah restoran yang terkenal kat sini iaitu Restoran Aminah Ariff, tapi hampa. GPS kodi kami tak jumpa. GPS ni tak kodi sebenarnya, kitorg yang tak gheti cari kot.

Tak nak membazir masa, kami makan je kat foodcourt yang kami jumpa. Makan nasik goreng..boleh lah, janji kenyang. Makan cepat-cepat untuk Masjid Hopping. Hopping lah sangat.

- Mungkin inikah penyebab ketakseronokan kami bernula? -
Kami carik Masjid Jame’ Hassanil Bolkiah through GPS nih. Tapi ntah ke mana hala dia bawak. Then ternampak satu masjid yang lawa dan besar, dekat dengan roundabout tak jauh daripada kawasan kitorang makan. Kami redah masuk..memang betul..itu masjid yang kami cari!

Fuhh..dapat gak tengok kubah emas 24 karat depan mata. Aduhh lawaa! Kalaulah aku bleh panjat dan kikis sikit kat kubah tu, agaknya dah lepas belanja nak tengok tulips tahun depan nih. Hehe..

- 24 karat beb! -
- As usual, outside view shj dibenarkan -
- Cuaca gelap memula. Lawa sangat masa ni -
- Kamera aku dah dilatih. Hanya bertubi-tubi ke arah yang berwarna kekuningan je -
- Front view. Lawaaa -
Next, kami ke Royal Regalia building. Sini adalah muzium dan tempat pameran alat-alat kebesaran diraja dan juga pameran sejarah perkembangan perlembagaan kerajaan Brunei. Pendek kata semua yang berkaitan dengan kerajaan dan Sultan Brunei semuanya ada lah. Dari gambar Tuanku Sultan masih kecik hingga ke sekarang. Satu je aku boleh cakap kat sini. Memang Tuanku Sultan, makin meningkat umur makin hensem lorr!

- Muzium & Pameran diraja -
- Ini je aku dapat. Aku curik snap masa pintu terbuka kejap-kejap -
- Attention! -
Kat sini jugak aku boleh tengok emas paling besar pernah aku jumpa seumur hidup aku, iaitu peralatan diraja. Terletak dalam bilik kaca. Boleh tengok je lah, pegang tak boleh. Kamera pun tak dibenarkan bawa masuk. Jadi korang just bayangkan je lah, tombak emas, lembing emas, tongkat emas juga kucing emas! $$$$ je aku nampak! Haha..dasar mata duitan!

Kawasan muzium ni sangat besar sebenarnya. Bertingkat-tingkat. Kena spend masa jugak lah untuk cover kesemua. Hadiah cenderahati daripada pembesar-pembesar luar negara serata dunia juga diamerkan disini. Semua hebat-hebat belaka hadiahnya.

Puas tengok emas sambil feeling-feeling terbayang bercuti di Maldives, kami terus sambung perjalanan. Kami sampai ke Masjid kedua iaitu Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin iaitu Masjid pertama berkubah emas yang dibina di Brunei iaitu pada zaman ayahanda Tuanku Sultan Hassanal Bolkiah iaitu Sultan Omar Ali.


Kami masuk ke masjid ni dan bernasib baik bertemu seorang ahli masjid iaitu En Razak yang last-last jadi tourist guard kami semasa dalam masjid ni. En Razak tunjukkan kami dinding masjid yang terdiri daripada emas 18 karat dan juga kubah daripada emas 24 karat. Aku dah tak pikirkan karat-karat tu dah, duk sibuk meraba dinding emas ni sambil $$$$ terbayang lagi sekali..

En Razak juga tunjukkan pada kami carpet berharga 1 juta yang telah diletakkan di dalam masjid itu di tempat Imam sejak masjid itu dibuka. Merasa aku pegang carpet harga berjuta. Tapi aku tak sure samada 1 juta RM atau 1 juta Brunei. Kalau 1 juta Brunei, ini bermakna, kalau didarabkan dengan 2.45 adalah.............................. erk!

- Masjid Omar 'Ali Saifuddien -
Selepas banyak cerita dan info kami dapat dari En Razak, kami terus ke Kampung Ayer yang terletak bersebelahan dengan Masjid Sultan Omar Ali ni. Jalan kaki je. Sebelum tu sempat En Razak tanyakan kami samada dah cuba belum makan ‘ambuyat’ di Restoran Aminah Arif. Tension kitorang bila dengar keglameran restoran tu. Dah sampai tapi tak dapat pergi. Kalau lah masa masih panjang memang nak je redah cari lagi. Tapi nak buat camne, kami semput-semput je kat sini.

Kami naik boat dengan harga BND5 seorang dan pusing selama 45 minit. Dapat lah tengok keadaan sekeliling Kampung Ayer ni. Kampung Ayer ni sebenarnya adalah sebuah perkampungan air yang terbesar di Asia Tenggara. Memang besar pun! Kampung ni complete dengan sekolah, klinik, balai bomba, balai polis yang mana semuanya dihubungkan melalui air dan juga jambatan kayu dan majoriti penduduknya wajib mempunyai sebuah bot.

- Jejaka Kg Ayer berdatingan dengan 2 awek sekaligus. Ko mampoo?? -

Balik dari Kampung Ayer dah masuk waktu magrib. Owh, sini Maghrib nya awal, pukul  6.30 dah masuk. Alang-alang, kami terus je solat kat Masjid Sultan Omar Ali. Masa nilah aku frust sebenarnya. Tengah-tengah orang azan tu bukan nak berlari ke masjid, tapi sempat duk ambik gambar. Akibatnya, aku terhilang cover lens kamera. Cover tu takder tali, so bila suruh orang kat situ tolong amikkan gambar, lupa nak dipulangkan. Aku pun lupa nak mintak balik, agaknya sebab duk tengok orang yang ambik gambar tu hensem ngat. Huh!

Aku frust gak masa tu, tapi nasib baik sempat lagi ambik gambar Masjid Sultan Omar Ali ni time malam. Lawa wooooo! Aku rasa kalau pakai kamera compact atau pun ambik ngan handphone pun akan nampak lawa disebabkan lampu di bangunan masjid ni yang memang terang terpasang tambah pulak dengan reflect dalam air tu. Wallaa..

- Reflection -
Selesai solat,kami sambung jalan menuju ke target utama aku; Istana Nurul Iman! Actually aku nak pergi sini bukan apa. Nilah sebenarnya alamat tempat aku hantar kad raya tiap-tiap tahun kat Tuanku Sultan Brunei sejak dari zaman sekolah sampailah sekarang, dengan tujuan, aku akan dapat reply kad raya yang ada gambar Sultan yang hensem! Aku ikhlas lah hantar kad tu walaupun niat nak balasan tu antara tujuan utama.

- Dapat pagar pun jadilah -
Eh, tau tak..ada member aku masa sekolah dulu pernah hantar jugak kad raya sama dengan aku, tapi dapat check RM5**!  Dapat 2X, selama 2 tahun berturut-turut okeh! Aku tengok sendiri check tu dan aku dapat gak merasa duit Sultan walaupun bukan aku yang dapat.

Actually itu rezeki dia lah kan. Aku takder lah niat hantar kad tu sebab nak duit walaupun masa kecik-kecik zaman sekolah dulu ada jugak. Oppsss.. Tapi sekarang aku memang nak kumpul kad raya yang ada gambar Sultan yang hensem ni, sebab tu aku rajin menghantar. Tiap-tiap tahun gambar Tuanku Sultan bertukar-tukar. Ada gambar formal, ada gambar atas kuda. Banyak lagi lah!

- Izinkan yang mulia mengundur diri ye.. -
Then bila kami dah jumpa Istana Nurul Iman ni, kami turun lah, mintak izin untuk ambik gambar daripada encik guard yang jaga depan tu. Nasib baik pakcik ni baik, dia persilakan je. Malu gak masa tu, tengah-tengah jalan raya utama kami sibuk posing. Tapi aku peduli apa! Janji aku ada gambo depan Istana ni, walaupun depan pagar je. Ni kalau datang time sian, mesti cun. Ruginyaaa..

Memandangkan hari makin malam kami terus cepat-cepat gerak ke Jerudung Park dan Empire Hotel. Tak sempat nak masuk dalam pun kedua-dua ni. Border tutup pukul 10 malam, masa tu dah jam 8 malam. Rushing giler!

Aku yang drive malam tu sebab yang lain ada yang rabun dan ada yang sakit perut. Masa nilah beberapa scene lucu terjadik. Ada lah salah seorang dari kami yang cirit birit. Bayangkanlah, nak sampai ke sempadan tu ambik masa 2 jam jugak lah. Boleh si xxx ni tahan perut dalam tempoh tu. Aku tekan minyak pecut memang tak hengat laa..

Teringat dialog si xxx ni. Di sebabkan dah pucat lesi tahan sakit, once aku stop kat stesen bas selepas sempadan dia terus je laju terjah keluar, belum sempat aku nak matikan enjin. Kebetulan masa tu ada anjing 3-4 ekor kat depan tu.

Dan-dan lah si xxx ni cakap : “Huh, anjing pun anjing laaa!!” dengan semangat juang yang tinggi beliau bercadang nak redah je anjing tu. Masa tu agaknya dalam hati, “Alaa..takat anjing je, lautan api pun sanggup aku redah! Ini panggilan alam, mana leh tahan wei!"

Sekali anjing tu menyalak kejar dia, tunggang langgang dia ngan yang sorang lagi lari masuk kereta. Kitorang gelak dalam kereta memang tak hengat laa.. Vavi punya anjing. Buatnya si xxx ni daya menahan tak berapa nak kuat, habis satu kereta ni kena dibasuh nanti weh!

Aku pun gerakkan kereta tu kearah lain. Sempat gak 2 orang ni berlari ke toilet, tetiba anjing tu datang lagi. Memang aku kecut perut gak masa tu. Kalau jenis anjing cute miut takpe gak, ni macam jenis yang  Rottweiler tuh! Huh!

Selesai manusia-manusia tadi melampiaskan hajat..diorang selamat masuk balik ke kereta hasil pertolongan pakcik-pakcik yang ada kat bus station tadi halau anjing tu. Muka kelegaan sorang-sorang jangan cakap laa.. Kalau tau tadi aku ugut sorang-sorang pau mintak RM100 dulu, baru aku drive. Comfirm dapat nih..

Kami sambung balik ke guesthouse. Hasil perjalanan hari ini..menyebabkan beberapa orang antara kami terpaksa menjadi pengunjung tetap tandas berkali-kali tengah-tengah malam buta. Tak tahu salah nasik atau salah anjing atau salah diri sendiri. Yang pasti cherry berry ini berterusan sehingga ke pagi esok..sehingga ke Niah!! Sengsara weii!

11 comments:

  1. Tak boleh blah tu tiap tahun anto kad raya kat Tuanku Sultan hehehe. Teringin juga nak ke Brunei tetapi itulah dianya, tah bila akan jadi nyata huhuhu

    ReplyDelete
  2. Yg mulia Nil... tahap tuan puteri tu...:D

    ReplyDelete
  3. ahahaha.... night mare sungguh bila terkenang 3 ekor anjing tu. tapi bila diingat balik tu antara 'tagline' misi miri kita. haha

    ReplyDelete
  4. Zilla: Aper lagi..prepare kad siap2 laa utk dpt title yg Mulia tahun ni, taruk bedak banyak2, kasik wangi, bagi Sultan tersentuh hati..
    Manalah tau ada rezeki dpt $$$, boleh wat trip g Yendiaaaa!!

    Abg Mie: Bkn senang org nak panggil kite camtuh, dari Brunei je laa nak merasa ...hehe

    ReplyDelete
  5. Perdana Menteri: Tagline tu kena disebut dengan intonasi yang betul, baru ada feel..
    Tapi tiap kali aku teringat mesti rasa nk klakor..haha

    ReplyDelete
  6. Opis aku dulu area2 OGDC tu je, tapi tak penah jejak pun OGDC itu... hahaha...

    ReplyDelete
  7. Azra: Motip ko tak pergi..best gak wehh..nasib masa kitorg g xder bdk skolah..leh main mcm2!

    ReplyDelete
  8. yang mulia cik bunga..saya gelak rasa nak guling2 baca tang orang yang kena cirit birit tu..kesian dia kena kejar anjing yek...teringat pengalaman kami sekeluarga yang kena kejar anjing..memanglah vavi kan..hahahhahaha

    ReplyDelete
  9. Mama Raisa: Jangan kak, main ngan anjing nih. Kalau dia takat gesel2 tak gigit pun, jenuh gak nak kena samak..
    Saya tak pernah lagi kena cirit birit gitu masa trip. Kali ni memang penangan betul laa..kot salah pasang niat bila blong2 tengok emas banyak kot...huhu

    ReplyDelete
  10. Cantik gambar reflection masjid tu.. baru2 nie penah plan nak try route miri-bandar sri begawan nie.. tp at last tukar destinasi ke Indo.. insyaAllah taun depan la kot.. anyway, glad to stumbled upon another malaysian who loves traveling.. keep on writing :)

    ReplyDelete
  11. Tqvm Dan Arif. Tu hasil capture org yg xpandai ambik gambar. Main snap je.
    Next time kalau pergi jangan lupa singgah snap gmbar masjid ni ye!

    ReplyDelete