Monday, March 26, 2012

:: Importance of Blessings

Okey, fine. Tajuk kat atas tu memang tak boleh blah! Tapi that's real. Saya memang balik kampung. 2 hari. 6 jam berada di atas jalan raya drive untuk balik. Stay di kampung tak sampai 48 jam. Then sambung drive balik lagi 6 jam pukul 2 pagi gerak, sampai 8.30 then pukul 9 terus masuk opis tanpa tido langsung. Berbaloi? Of course lah. Pn Fatimah even duk bebel xyz%&*wr pot pet pot pet, tapi dia tak boleh nak cakap tidak. Tak boleh juga nak cakap pergilah. Kira dia ambik jalan selamat. Senyum dalam paksa. Tak perlu kata apa-apa..hak hak!

Saya sebenarnya balik kampung mintak restu dari Pn Fatimah untuk next berpoya-poya. Maklumlah budak bawah umur kan masih di bawah tanggungjawab lagi. Matilaa tipuu! Selama ni pun saya mintak restu gak walaupun hanya melalui telefon je. Tapi kali ni memandangkan trip Guilin pun masih terbau-bau lagi aromanya kat lubang idung nih yang mana menunjukkan betapa dekatnya jarak masa waktu saya berpoya-poya, maka saya telah mengambil keputusan untuk bersemuka kali ni. Bukan apa, at least ikhlas tu nampak di mata. Sinar cahaya tu nampak. Matilaa, mintak-mintak Pn Fatimah tak gugel nama dia kat internet pasnih.

Tapi macam biasa, even balik kampung pun, walau masa tu tajuk dan tujuan utama balik kampung paling sekejap dalam sejarah ni belum pun diusulkan, tapi aktiviti feveret harus dipenuhi terlebih dahulu. Jeng jeng..

* Ikang Celup Tepung *
Disebabkan makanan di atas ni saya mengaku antara sebab saya rasa bertuah jadi anak kelahiran negeri ini. Haruslah! Saya sendiri sudah menerai di banyak tempat, juga buat sendiri di rumah..tetap tak dapat nak menandingi ketulenan makan di sini juga di deretan kedai lain di area ini ataupun di mana-mana tempat di sekitar negeri ini. Percayalah Siti Nurhaliza!

* Sotong Celup Tepung (harga ikut saiz) * 
* Jagung parut * 
Sebelum ni pun, walaupun senarai makanan di atas adalah antara makanan feveret, tapi takdelah saya selalu pergi. Lepas Warung Pok Nong ni masuk jjcm, terus jadi popular dan ramai giler giler giler orang datang bukan sahaja warga Terengganu juga warga luar yg datang berjalan-jalan di sini including me! Bila 1st time cuba di gerai Pok Nong ni, waduhh.. terus saya jatuh chenta lite lite. No no no! Bukan dengan Pok Nong okeh, tapi sama itu ikang dan sotong dan udang celup tepung di atas! Siap dapat tanda lagi kat tangan nih kes berebutkan sotong panas baru diangkat dari dapur. Hebatkan penangan Pok Nong ni. Eh silap, ikang tepung Pok Nong!

Aceli, sini punya tepung yang disalut untuk digoreng bersama-sama subjek di dalam gambar di atas adalah sangat best, rangup lain macam. Yang penting, kurang minyaknya. Sebelum ni, masa makan kat tempat lain juga di negeri ini, lepas makan tu ader laa rasa pening-pening lalat sikit. Mana tak nya, kalau dah makan minyak banyak sangat rasa semacam gak.

Tapi, cakap banyak pun tak guna! Saya nak bawak balik untuk orang yang mengirim pun tak dapat. Sorry ye mama Raisa. Tak sedap kalau dah sejuk. Feel dah ilang! Sila lah cuba kalau datang sini ye! Kalau takder tempat tinggal sila hubungi Pn Fatimah. Dia dengan gembiranya akan bantu. Bilik kosong ada banyak! Cuma perlu tahan telinga je la pepagi kalau dengar ada kuliah subuh live dah kalau kekdahnya bangun Subuh lambat. That's all. Peace!

5 comments:

  1. Adehh..sedapnya nampak sotong grg tepung tu.. Ikan celop tepong aku tak penah try lagik!! kene p ganu la cam gini hehehe

    ReplyDelete
  2. Memang sedap Naa..aku tak tipu! Pergilaa jalan2 sana..pas makan ikan tepung bleh terus terjun mandi laut! hehe..

    ReplyDelete
  3. Doalah sihat tubuh badan lepas ni nk pi visit puan fatimah...hiks

    ReplyDelete
  4. Kat mane kedai Pak nong ni...nk try lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamat Pok Nong:

      Jalan Pantai A1693,
      Kampung Kolam Mengabang Telipot

      No. Tel : 09-6127655 / 0133517262

      Waktu operasi : 3.30 petang – lewat petang
      Kordinat : 05.42802; 103.072854

      Delete