Tuesday, February 14, 2012

:: Annyonghaseyo, I'm Nuha Safiyya ::

Salam 1 Malaysia.. Wahh, sekimanya saya. Saya kan rakyat Malaysia yang memang dilahirkan di Malaysia walaupun rupa saya ramai yang cakap macam saya ni lahir kat negara Lin Dan. Tapi saya tak kisah pun saya lahir di mana asalkan saya cukup sifat dan saya beragama Islam.

Owh, luper saya nak perkenalkan diri. Nama saya Nuha Safiyya binti Ahmad Mawardi. Saya dilahirkan pada 10 September 2011 seminggu selepas hari raya di Hospital Sungai Buloh pada jam 5.30 petang dengan berat 3.5kg. Saya dikeluarkan dari perut mama saya dalam keadaan tak cukup beberapa minggu melalui pembedahan kerana saya tak sabar-sabar nak melihat dunia ni. Masa tu baru je selepas seminggu majlis kenduri pakcik ke-2 saya. Mungkin masa tu mama penat jadi antara orang kuat majlis kot, tu yang kena kuarkan saya cepat-cepat sebab dah tak larat mama nak bawak. Nasib baik lah masa tu mama saya sempat pulang ke KL sebab kalau tak, mungkin saya bakal tersenarai antara yang layak untuk memohon biasiwa yayasan Terengganu.

Ini saya. Dan sila abaikan janggut Ustaz Azhar Pakcik saya tuh
Ayah saya berasal dari Terengganu dan mama saya pula berasal dari Kedah. Saya tak tahulah bagaimana ayah dan mama saya mula berkenalan dulu. Makcik saya cakap, kedua-dua mereka study di UM tapi masa tu diorang belum kenal lagi. Tunggulah saya dah besar nanti saya akan tanyakan. Mungkin masa tu saya memang kena tanya mereka untuk membuat tugasan Kajian Sejarah Tempatan di sekolah nanti.

Ramai yang ingat saya ni lelaki. Kesemua makcik belah ayah saya juga Tok Cu cakap rupa saya sebijik seiras dengan ayah saya masa kecik. Saya pun belum pernah tengok gambar ayah saya masa kecik untuk mengiyakannya. Mungkin ada makcik-makcik saya pernah tunjukkan gambar di depan saya, tapi disebabkan saya masih tak berapa fasih lagi untuk gunakan pancaindera utama saya iaitu mata, jadi saya pun tak tahu apa yang ditunjuk. Buat masa ini saya cuma faham jika ada orang yang mengagah saya dan jika ada orang yang memanggil nama saya sahaja. Mata sepet saya pula diwarisi dari mama. Mama kan keturunan Lin Dan. Sebab itulah kulit saya juga putih macam mama. Tapi hidung saya pulak dah tak berapa mancung disebabkan saya selalu hantuk-hantuk kepala saya di tilam sejak saya pandai meniarap. Saya pun tak tahu kenapa saya suka hantuk kepala saya, mungkin masa tu saya stress kot sebab mama lambat buat susu. Tapi saya harap lepas ni mama akan selalu tahan saya daripada hantuk kepala lagi. Saya nak jugak hidung saya nampak mancung macam mama.

Hobi saya selain melalak adalah menonton tv. Pantang tv di rumah saya terpasang, mata saya akan terus pandang ke arah tv. Tapi dalam banyak-banyak rancangan tv, saya paling suka tengok Music Bank @ K-pop. Tak tahulah samada saya telah diracuni fikiran oleh makcik-makcik saya ke tidak, tapi bila saya menangis, makcik saya akan bukak tv lagu k-pop dan saya akan terus diam. Baru ni makcik saya ada memperkenalkan cerita baru; 'Running Man'. Syok gak laa saya layan dengan makcik saya, sampai saya pun tido lambat. Abis camner saya nak tido kalau diorang pasang kuat-kuat, kat sebelah saya pulak tu. Tu yang last-last saya terjoin sekali. Selain itu, saya juga suka tengok rancangan bersama Ustaz Don. Biasanya saya akan tengok dengan mama saya bersama-sama terutama ketika ayah saya outstation. So, kira saya ni balance lah kan, dunia dan akhirat.

Ilmu dunia dan akhirat saya..
Ayah saya selalu kena outstation tinggalkan saya dengan mama. Merata-rata ayah pergi disebabkan kerjanya. Dulu masa saya belum lahir ayah kena pergi ke Uthopia selama 3 bulan. Selain tu, Singapore, Miri, Labuan tu semua adalah antara tempat yang selalu ayah kena pergi berulangkali. Masa saya umur 1 bulan pun ayah saya kena pergi ke Turkmenistan dan Turki selama 1 bulan, tinggalkan saya dan mama yang tengah berpantang. Kalau dibawanya saya sekali dengan mama tu bestla jugak rasanya. Nasib baik lah Tok Kedah ada datang temankan mama. Kesiankan kami, tapi nak buat camner, dah kerja ayah macam tu. Takper, biarlah ayah cari duit banyak-banyak, nanti senang bila saya dah masuk sekolah nanti, saya boleh mintak Ipad dengan ayah.

Sebelum ni mama cakap saya selalu minum susu 4 auns sekali minum. Tapi sekarang, semenjak dua menjak ni saya rasa 4 auns dah tak cukup. Saya rasa lapar je. So, saya akan mengamuk suruh mama saya tambah lagi. Kesian mama saya kan. Dah laa pagi-pagi mama kena dukung saya yang berat dah 7 kilo dengan barang-barang saya ditambah lagi dengan barang-barang mama turun naik tangga 4 tingkat setiap hari. Ni saya suka mengamuk susahkan mama pulak. Dah laa mama saya kecik je. Mama cuma berat 37 kilo je lebih dari saya. Saya pun tak tahulah kalau saya dah besar dan makin berat nanti, camner mama nak dukung saya lagi. Kalau ayah ada takper, ini ayah selalu je takder. Sian mama saya kan. Saya takut gak disebabkan mama tak larat disuruhnya saya turun jalan kaki sendiri ke rumah pengasuh walaupun masa tu saya belum pandai jalan lagi. Matilaa saya!  

Bile saya di make over pakai skirt nampak sikit saya gugurl kan!

Saya ada 3 orang makcik dari sebelah ayah, dan 3 orang pakcik...2 dari sebelah ayah, sorang dari sebelah mama. Mama saya dua beradik je. Keluarga belah mama jenis pendiam sikit. Tapi pakcik makcik saya belah ayah, kalau berkumpul semua, mau gegar satu rumah! Kalau saya balik kampung ayah, kompem laa abis pipi saya yang penat saya bela dengan minum susu 5 auns tiap hari jadi lebam-lebam. Dah tak cantik kena gomol ngan pakcik makcik ganu saya. Saya kadang rasa nak marah gak, tapi apakan daya..berak pun kena orang basuh. So saya hanya mampu menangis je kalau saya rasa rimas sangat. Tapi diorang tu bukannya paham kalau saya marah. Lagi digomolnya saya adalah. Kalau saya dah wangi-wangi lepas mandi, kejap je saya akan jadi busuk balik disebabkan diorang. Huh!

Saya yg tertekan bila rumah saya diterjah malam hari oleh makcik saya. Diorang dah laa bising, saya nak tido pun susah!

Makcik-makcik saya suka panggil nama saya dengan macam-macam nama panggilan. Kadang panggil saya 'Semek'. Kadang panggil saya 'Sepiah'. Kadang 'Mek Tumbong'. Saya pun tak tahu mana datang idea makcik-makcik saya tu semua panggil saya gitu. Tok Chu selalu marah diorang panggil saya macam tu takut terlekat. Penat ayah saya siang malam fikirkan nama glemer tetiba dapat nama kampung. Saya nak marah sebenarnya tapi saya tak pandai lagi nak marah. Tunggulah makcik-makcik semua, kalau saya dah besar nanti, siaplaa diorang!
Saya selalu didera oleh mereka yang tiada peri kemanusiaan. Sian kan!

Tapi kadang-kadang saya suka gak kalau pakcik makcik ganu saya datang rumah. Takder lah saya rasa bosan sangat bila duk berdua je dengan mama sambil layan tv. Kadang bila mama mandi, kena kemas umah, terpaksalah saya layan tv sengsorang. Takder saper yang nak main-main dengan saya. Kalau makcik pakcik ganu saya ada kurang-kurang meriah jugak rumah saya walaupun saya tau mereka datang sajer nak menyemakkan otak saya. Dah la sekarang diorang dah jarang nak beli hadiah untuk saya. Awal-awal dulu je ada. Sekarang kalau datang sibuk ajak ayah ngan mama kuar jalan-jalan, pastu makan macam-macam makanan best depan saya. Sikit pun takder bagi saya rasa. Kalau saya menangis mintak diorang bagi saya rasa sikit, terus disumbatnya botol susu ke mulut saya. Keji kan!

Saya yang bosan bila takder saper nak main ngan saya

Okey lah, penat saya mengarang hari ni. Saya tak leh gak cerita banyak-banyak nanti tuan puan, pakcik makcik semua bosan baca. Saya tak sabar nak tunggu sepupu saya yang bakal keluar dari perut mama dia bulan 9 nanti. Owh sama bulan dengan saya gak. Ada lah geng saya lepas ni. Masa tu saya dah besar dah. Saya dah boleh gigit orang dah. Mungkin dah boleh bercakap. Lagi satu saya pun tak sabar nak tunggu bulan 8 sebab saya bakal dapat banyak duit raya memandangkan saya belum ada pesaing lagi masa tu. Sebelum tu saya kena berbaik-baik dulu lah dengan makcik pakcik saya semua untuk dapat angpau besar. Harap mereka tak tahulah niat saya ni.

Muka saya kalau saya tengah seriyes. Muncung 14 depa

Sampai sini je kisah saya. Tak tahulah bila lagi saya akan tulis citer pasal saya. Ni pun saya tumpang blog makcik saya tak bagitau pun dia. Harap-harap dia tak tahu dan tak marah saya. Takkannya dia marah saya. Sayakah budak lagi....Hehe


Mannaso pangapseumnida yeorobun...


- Nuha -

No comments:

Post a Comment